Ar Finansų ir Susisiekimo ministerijos neviršijo įgaliojimų skirstydamos europinę paramą?

Privačiam sektoriui numatytas elektromobilių naudojimo skatinimo lėšas perkeldamos į viešąjį sektorių, Finansų ir Susisiekimo ministerijos nepaisė Seimo valios ir šitaip galėjo viršyti savo  įgaliojimus, teigia Seimo Liberalų sąjūdžio frakcija.

Trečiadienį Seimo Ekonomikos komitetas aiškinosi, kur dingo Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo plane (vadinamajame RRF) numatytos ir sutartos lėšos remti privačius juridinius asmenis, kurie įsigyja elektromobilius.

41 mln. eurų apimties priemonę skatinti įmones įsigyti elektromobilius dar šių metų gegužės 24 d. Ekonomikos komitetui pristatė pati Susisiekimo ministerija. „Norime kuo greičiau paleisti priemonę įmonėms, kurios vykdo pavežėjimo arba nuomos [paslaugas]. Priemonės aprašą esame jau parengę“, – prieš keturis mėnesius parlamento komitetui patvirtino Susisiekimo ministerijos kancleris Ramūnas Dilba. Tačiau Finansų ministerijai pareikalavus, įsipareigojimas dingo.

„Jūs visiškai nesiskaitote su tuo, ką patvirtinome Seime, nekreipiate dėmesio į komiteto poziciją“, – šią savaitę Ekonomikos komitete posėdyje stebėjosi Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Andrius Bagdonas. Anot jo, pakeisdamos savo poziciją ministerijos apgavo lūkesčių turėjusius verslus – ypač didelius autoparkus valdančias trumpalaikės nuomos, siuntų, taksi bendroves.

R. Dilba spendimą aiškino tuo, kad Seime įteisinta galimybė nuo šių metų įmonėms atskaityti PVM už įsigytus elektromobilius ir „yra tam tikra papildoma paskata privačiam sektoriui“.

A. Bagdono teigimu, Seime pakeistu įstatymu priimta PVM lengvata neturi jokios įtakos nuomos ar pavežėjimo veikla užsiimančių bendrovių autoparko transformacijai į elektrinį, nes jos jau iki įstatymo galėjo atskaityti PVM. „Vadinasi, buhalterinės apskaitos gretinimas su tikslinėmis valstybės subsidijomis skatinant įsigyti elektromobilius yra visiškai nekorektiškas“, – teigia liberalas.

Savo ruožtu Finansų ministerijos Investicijų departamento vyresnioji patarėja Eglė Coppa iš esmės pripažino, kad verslo lūkesčiai buvo paaukoti su tikslu europines investicijas elektromobiliams perkelti į viešąjį sektorių. „Sutinku, kad didelės įmonės, kurių pagrindinė veikla susijusi su automobiliais, šiek tiek įkrito į tarpus dabartinėje schemoje“, – komitete sakė ji.

Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūno Eugenijaus Gentvilo žodžiais, savo veiksmais ministerijos pakenkė Vyriausybės reputacijai investuotojų akyse. „Valstybei pereinant nuo iškastiniu kuru varomų mašinų prie elektrinių būtent verslas yra greičiausias partneris pasiekti tvarumo proveržį. Dabar išeina, kad išsižadėdama suderėtų pažadų Vyriausybė verslo apsukas elektrifikuojantis sulėtino vienais metais ir pati pakenkė savo veiklos prioriteto – žaliojo kurso – pagreičiui. Be to, vis daugiau kapitalo kaupti viešajame sektoriuje, užuot stimuliavus privačią rinką, yra negera tendencija ir viešojo valdymo yda“, – teigia E. Gentvilas.

Iš anksčiau numatytos 41 mln. eurų dydžio priemonės verslo elektromobilių parkams Finansų ministerija 20 mln. eurų nukreipė elektra arba vandeniliu varomiems autobusams įsigyti ir jų įkrovimo infrastruktūrai savivaldybėse, o 21 mln. eurų – valstybinio geležinkelio ruožo Kaišiadorys–Klaipėda elektrifikavimui.

Trečiadienį išklausęs Ekonomikos komiteto pastabas, Susisiekimo ministerijos kancleris pasiūlė ieškoti kelių sugrįžti prie anksčiau sutartų RRF paskirstymo sąlygų. „Jeigu būtų svarstymų apie perskirstymą, mes būtume pasiruošę tas sumas skirti būtent elektromobilių skatinimui“, –  kalbėjo R. Dilba.

Savo ruožtu Seimo Ekonomikos komitetas raštu pareikalaus atšaukti šiuos ministerijų sprendimus. Šiuo metu Lietuvoje rieda per 16 tūkst. elektromobilių – jie sudaro beveik 1 proc. šalies autoparko.